পাহাৰে মাতে (Dirang)




কেতিয়াবা আশা নকৰাকৈ সময় বিশেষ হৈ উঠে ২০২৩ বছৰটো আৰম্ভণিতে বিশেষ হৈ পৰিছিল মোৰ বাবে আৰু কেইবাটাও দিশৰপৰা বিশেষ বিশেষ হৈয়ে বছৰটো শেষ হ কেতিয়াও ডিব্রুগড় এৰিব নিবচৰা প্রাণীটো অৱশেষত ওলাই আহিলোঁ

“I lose the track that loses me, so here I go…” _Same mistake

 

যি কি নহওক - নতুন মানুহ, নতুন ঠাই, নতুন কামসময়ৰ লগে লগে ঠিক হৈ যায়, পৰিৱেশ-পৰিস্থিতিৰ সৈতে খাপ খোৱাই লবলগীয়া হয় নিজকে ৰবাত অকণমান সলনিও কৰিবলগীয়া হয়

নতুন ঠাইখনৰ এটা ভাললগা কথা হল কোনোবাফালে ওলাই গলেই দূৰৰ পাহাৰখন দেখা যায় অফিচৰপৰাও দেখা যায়ওখ পাহাৰটো মূৰ তুলি থিয় হৈ থাকে একে ঠাইতে মাজে মাজে পাহাৰলৈ গুচি যাবলৈ মন যোৱা মোৰ দৰে মানুহৰ বাবে সুবিধাই হ এদিন পাকতে অকলেই গৈয়ো আহিলো ভালুকপুং পাৰ হৈ অৰুণাচলৰ চেচা নামৰ ঠাইখিনিলৈকে

টাৱাং যোৱাৰ মন, যিহেতু এইফালৰপৰা দূৰত্বটো ভালেখিনি কম সময়-সুবিধা মিলা নাই মনতে মিলাই আছো লগত যাবলৈও কোনো নাই

যদিওবা নতুন ঠাইখন ভাল লাগিছে বুলি নিজকে পতিয়ন নিয়াবলৈ চেষ্টা কৰি আছো, তথাপিও সেয়া সম্পূর্ণকৈ হৈ উঠা নাই ! কামবোৰ ভাল লগা নাই যদিও ভাললগা কৰিবলৈ চেষ্টা কৰিছো ! নতুন নতুন কথাবোৰ শিকিবলৈ চেষ্টা কৰিছো এইবোৰৰ মাজতে ডিব্রুগড়ে আহি মাজে মাজে অকন দুখী নকৰাও নহয়

১৪ নৱেম্বৰ, পৰীক সুধিলো, দিৰাং যাব নেকি ? নৱেম্বৰত নোৱাৰি; দিছেম্বৰ, বৰদিনৰ সময়ত পাৰি বুলি কলে নীলুক সুধিলো- পাৰি বুলিলে ঠিক কৰা হ- বৰদিনৰ বন্ধ, শনিবাৰ, দেওবাৰ মিলাই কিবা এটা কৰা হ

পৰীৰ সৈতে কথা বতৰা হৈ থাকিল কেৱল তিনিজনী লে অংকবোৰ নিমিলে, আৰু দুজনীমান লে ভাল আছিল মোৰফালৰপৰা তো যাবলগীয়া কোনো নাই পৰীয়ে তাইৰ লগৰ সীমাৰ সৈতে কথা পাতিলে হীৰুকো সুধি চালে তাইৰ আকনতুন চাকৰিত জইন কৰিবলগীয়া আছে আটাইকেইজনীৰে অংক মিলাই শেষত যোৱাটো ফাইনেল আটাইকেইজনী মোৰ ৰূমতে আহি লগ , তাৰেপৰাই গাড়ী ঠিক কৰি যাম সূৰুয উঠা দেশলৈ

 

ঠিক ২৩ দিছেম্বৰ তাৰিখে মোৰ ৰূমৰপৰা পুৱা সাত বজাত ওলাই যাম গাড়ী ঠিক কৰা সেইমতে থকাৰ বাবে হোমষ্টে বুকিঙৰ দায়িত্ব সীমাই লে  

২২ তাৰিখে হীৰু আহিব শিৱসাগৰৰপৰা ডিব্রুগড়লৈ, তাকো কামত কিবাকিবি মেনেজ্ কৰি পৰী আছেগৈ পুৰণি ঘৰত, মানে আই চি এম আৰ NGS-ৰ ট্রেইনিঙত ডিব্রুগড়ৰপৰা দুয়োজনী একেলগে আহিব ৰাতিৰ বাছত নীলু আহিব গুৱাহাটীৰপৰা সীমা আহিব যোৰহাটৰপৰা সিফালে মোৰ চিন্তা, ডেঙগু বেমাৰত মানুহ এজন মৰিল, এতিয়া একো ইমার্জেন্সী নহলেই হ !

হীৰুৱে মেছেজ দিলে দুপৰীয়া, বাছৰ কেবিনট বহি শিৱসাগৰৰপৰা ডিব্রুগড়লৈ আহি আছে বুলি হাঃ হাঃ পৰীয়ে কলে সেয়াওতো এটা বেলেগ মজা ! হীৰুৱে কলে যে মজা লাগিলহেঁতেন যদিহে ভৰিকেইটা তলত থব পাৰিলেহেঁতেন ! তায়ো চুটি মানুহ, মোৰ নিচিনা ! বাছৰ চিটত বহিলে ভৰিকেইটা ওলমি থাকে তাহাঁতৰ মেছেজ পঢ়ি মোৰ আৰু কত কামত মন বহে

সিফালে নীলুৰ মেছেজ- বাছ কেঞ্চেল হ বেলেগ বাছত টিকট পোৱা নাই খা এতিয়া ! টিকট পোৱা গল শেষত ৰক্ষা

সীমা গধূলি তেজপুৰ পালেহি মোৰ ৰূমতে আহি থকাৰ কথা আছিল যদিও তাইৰ প্লেন সলনি হ ৰাতিপুৱা লগ হোৱাৰ কথা কলে

গধূলি ৮ মান বজাত হীৰুৱে মেছেজ দিলে- “commencing our journey with a little drama” বুলি মই বোলো ঠিকে-ঠাকে আহ মুঠতে তাৰ আধাঘণ্টামানৰ পিছত নীলুৰ মেছেজ- ‘Bus started’. বাকী আৰু কি, সঁচা কথা যে যিকোনো যাত্রাৰ আৰম্ভণিৰ এই excitement খিনিয়েই তো বেছি মজেদাৰ হয় !

পুৱা ৩ বজাত পোৱা নীলু পালেহি ডেৰটা মানতে তাইৰ ফোনত খকমকাই উঠি ভাবিলো শুইছিলোহে, ৩ বাজিলেই ! খৰধৰকৈ গ্যেটৰ তলা খুলি ৰাস্তালৈ চাই দেখো তাই গলিটোৰে সোমাই আহিছে গুগল মেপৰ কৃপা সেইখিনিতে আৰু ৰূমত আহি মবাইল চাইহে দেখিলো সময় নতুন দলং খন হোৱাৰ কাৰণে এতিয়া গুৱাহাটীৰপৰা বিশ্বনাথ পাবলৈ আগতকৈ প্রায় এক ঘণ্টা সময় কমকৈ লাগে তাতে ৰাতিৰ বাছ, ৰৈ ৰৈ অহা নাই গতিকে সোনকালে পালেহি তাই ভোক লাগিছে বোলাত মেগী এপেকেট বইল কৰি দিলো, তাকে খালে, অকন শুব ললো দুয়োজনী

পুৱা ৬ বজাত পৰী আৰু হীৰু পালেহি পৰী আহিয়ে বিচনাত বাগৰি ব্লেংকেটৰ তলত সোমাল তাৰপিছত আৰু হোষ্টেলৰ দিনবোৰৰ দৰে লাইন পাতিলো গা-ধুবলৈ খৰধৰকৈ ভাত আৰু আলু-কণীৰ আঞ্জা ৰন্ধা হ গাড়ী আহিল সময়তে

 

২৩ দিছেম্বৰ ২০২৩, শনিবাৰ

পুৱা ৭ বজা বুলিলেও আমাৰ গাড়ী ষ্টার্ট হওঁতে ৭:৫০ বাজিল প্রায় ৯:৩০ বজাত ভালুকপুঙৰ পিকনিক স্পট্ পালো, ইহঁত কেইজনীয়ে আগতে অহা নাই বাবে তাতে পাঁচ মিনিটমান ৰোৱা হ নদীৰ পাৰত গৈ ফটো উঠা হ ফটো মেইন

ভালুকপুঙৰ গ্যেটত পাছৰ বাবে প্রায় এক ঘণ্টা ৰব লগা হ ভিৰ আছিল আমাৰ ভুল আগতেই অনলাইন কৰি লব পাৰিলোহেঁতেন তাতে চিপচ্, কমলা কিবাকিবি অলপ লোৱা হ দুপৰীয়া ১২ মান বজাত চেচা পালো সেইখিনিলৈকে মই এবাৰ অকলেই আহি গৈছিলো অলপদিনৰ আগতে টার্নিঙটোত থকা সৰু হোটেলখনতে দুপৰীয়াৰ ভাতসাজ খোৱা হ মালিক চাগৈ নেপালী সম্প্রদায়ৰ মানুহ আমাৰ গাড়ীৰ পাইলটৰ চিনাকী সিফালে অহা-যোৱা কৰোঁতে তেখেতে পাকঘৰত বহিয়েই ভাত খালে কাঁহৰ কাহীত সজাই দিয়া ভাতসাজ সঁচাকৈ সু-স্বাদু আছিল তাতে অলপ সময় বহি আমি আগুৱাই গ’লো । 


কিছু দূৰ গৈ এটা ডাঙৰ জলপ্রপাত । তাতে অলপ সময় ৰ’লো । সেয়া পাৰ হৈ ৫০০ মিটাৰ দৈর্ঘ্যৰ “Nechiphu tunnel” । এই সুৰংগটোৱে বালিপাৰা-চাৰিদুৱাৰ-টাৱাং পথক সংযোগ কৰিছে । টাৱাঙলৈ যোৱা পথৰ প্রায় ৬ কিল’মিটাৰ দৈর্ঘ্য কমি গৈছে এই সুৰংগটোৰ বাবে । সুৰংগটোৰ ভিতৰত স্বয়ংক্রিয় পোহৰ আৰু নিৰীক্ষণ ব্যৱস্থা আছে ।


তাৰপৰা আগলৈ অলপ দূৰ গ’লে লাল-কুন্তী ওলমা দলং । তাতে ৰৈ ফটো উঠা হ



প্রায় দুই বজাত নাগ মন্দিৰ পালো অলপ ওপৰলৈ পাহাৰৰ টিলাৰ ওপৰত । খটখটিৰে আমি ওপৰলৈ উঠি মন্দিৰৰ ভিতৰত মূৰ দোৱাই আহিলোঁ । নাগ-মন্দিৰৰ কাহিনী এটাও আছে । শুনামতে ষাঠি দশকৰ পহিলা ভাগত ভালুকপুঙৰপৰা টাৱাঙলৈ হাই-ৱেৰ নির্মাণৰ কাম সামৰিক জোৱানৰ নেতৃত্বত হৈ আছিল । সেই সময়ত, পথ নির্মাণৰ কাম কৰি থাকোতে দেখা পোৱা গৈছিল হেনো যে টিলাৰ ওপৰত জমা হৈ থকা পানী খাবলৈ বহুতো সাপ আহিছিল । এদিনাখন কামত নিয়োজিত থকা বনুৱাসকলৰ মাজৰে এজনে তেনেকৈ পানী খাই থকা অৱস্থাত মতা সাপ এটা মাৰি পেলালে । আৰু তেতিয়াৰেপৰা ৰাস্তা নির্মাণৰ কামত বিঘিনি ঘটিবলৈ ধৰিলে; বতৰ বেয়া হৈ থকা হ’ল, ডাঙৰ ডাঙৰ শিল পাহাৰৰ ওপৰৰপৰা বাগৰি পৰিবলৈ আৰম্ভ কৰিলে, বহু মাইকী সাপে আহি বনুৱাবোৰক খুটিবলৈ আৰম্ভ কৰিলে । ৰাস্তা নির্মাণৰ কাম অসম্ভৱ হৈ উঠিল । তেনে অৱস্থা দেখি সেই কামত নিয়োজিত থকা সেনা বিষয়া এজনে নাগ-মন্দিৰটো নির্মাণ কৰোৱায় । তেতিয়াৰপৰা সময় আগৰ দৰেই স্বাভাৱিক হয় আৰু পথ নির্মাণৰ কাম সম্ভৱ হৈ উঠে । “নাগ-পঞ্চমী”ৰ দিনা ইয়াত ডাঙৰকৈ পূজা আৰু মেলা হয়, আৰু বিভিন্ন ঠাইৰপৰা যথেষ্ট ভক্তৰ আগমন হয় বুলি কোৱা যায় ।




নাগ মন্দিৰৰপৰা অলপ আগলৈ গৈ মূল ৰাস্তাটো দুভাগ হৈ এফালে বমডিলা গৈছে আৰু আনফালে ৰূপা ভ্যেলী আমিত কি কেতিয়া কেনেকৈধৰণৰ বিশেষ প্লেন কৰা নাছিলো গাড়ীৰ পাইলট দাদাই কলে ৰূপা ভ্যেলীৰ কথা আমি গাড়ী বাওঁফালে ঘূৰাবলৈ কলো যোৱাৰ বাটত গাড়ীৰপৰা নামি পাহাৰৰ একা-বেঁকা ৰাস্তাত অলপ দূৰ খোজ কাঢ়িলো আকাশত সিঁচৰিত নীলাৰ মাজত বগা ডাৱৰৰ আঁক-বাঁকবোৰে অপূর্ব চিত্রপট একোখন যেন মেলি ধৰিছে আমাৰ চকুৰ আগত মূল ৰা্স্তাৰপৰা আমি বহু ওপৰত তেতিয়া তললৈ চাই চাই সকলোৱে পাহৰৰ, বৈ যোৱা নদীৰ সৌন্দর্য উপভোগ কৰিলে কাৰোৰে মন নাই গাড়ীত উঠিবলৈ ! তাতেই যেন তেনেকৈ বহি থাকিবখোজ কাঢ়ি থাকিব…! কিন্তু সময় তো আৰু আমাৰ দৰে ৰৈ-বহি নাথাকে


অকোৱা-পকোৱা পাহাৰীয়া ৰাস্তাৰে গৈ গৈ শেষত আমি মঠ এটা পালোগৈ পৰিৱেশটো দেখিয়েই আটায়ে খুচ্ ! এনেকুৱা শান্ত পৰিৱেশ একোটাই বিৰাজ কৰি থাকে বাবেই বুদ্ধ ধর্মৰ প্রতি মোৰ এটা দুর্বলতা আছে আগৰেপৰা । 

অৰণাচলৰ West Kameng জিলাৰ ৰূপা গাঁৱৰ পৰা প্রায় ১৫ কিলমিটাৰ দূৰৈত অৱস্থিত মঠটোৰ নাম “Chillipam Gompa” জোতা খুলি ভিতৰলৈ সোমাই গলো ভিতৰত ফটো তোলা নিষেধ হয়তো আমি গৈ পোৱাৰ আগতে তাত কিবা অনুস্থান হৈ আছিল দুজনমান ছাত্রই মজিয়াখন হাৰি আছে, দুজনমানে মচি আছে কোনো হাই-উৰুমি নাই ভিতৰখন দুপাকমান ঘূৰি হাতযোৰ কৰি দুচকু মুদি বুদ্ধলৈ বুলি প্রণাম যাছিলোঁ ! বুদ্ধৰ সমুখত মূৰ দোৱালে প্রতিবাৰেই হোৱাৰ দৰে এইবাৰো দুচকু ভৰি আহিল ! নাজানো সেয়া কিয় হয় ! বহু কথাৰে কাৰণ নাথাকে ! বহু প্রশ্নৰ উত্তৰো নাথাকে ! মঠটোৰ ভিতৰৰ বেৰবোৰ, ওপৰৰ ছিলিং, সকলোবোৰ বৌদ্ধধর্মৰ বিভিন্ন শিল্পকলাৰে কাৰুকার্য খচিত কৰা আছে । তিনি মহলাৰ ওপৰলৈ খটখটিৰে উঠি গৈ পাহাৰৰ নান্দনিক সৌন্দর্য্য উপভোগ কৰিব পাৰি । মঠটো এনেকৈ নির্মাণ কৰা হৈছে যে ওপৰ মহললৈ উঠি গৈ চাৰিওফালৰ পূৱ হিমালয় উপত্যকাৰ ২৭০ ডিগ্রীৰ দৃষ্টিনন্দন সৌন্দর্য্য উপভোগ কৰিব পাৰি । নিজৰ দুচকুৰে নেদেখিলে সেই সৌন্দর্য্য বর্ণাব নোৱাৰি ।





ওচৰতে কা’ফে এখন নতুনকৈ আৰম্ভ কৰিছে । তাতে থকাৰ ব্যৱস্থাও সোনকালে হৈ উঠিব বুলি গৰাকীয়ে আমাক জনালে । আমি চাহ-ক’ফি কিবা খাওঁ বুলি তাতে সোমালো । সৰু যদিও আটোনটোকাৰিকৈ আৰম্ভ কৰিছে কাফেখন । সিফালে বেলকণিৰ দৰে ঠাইখিনিত বহিলো আমি । ক’ফি খালো আটায়ে দূৰৈৰ পাহাৰলৈ চাই চাই…!


তাতে ঘূৰি পকি ৪:৩০ মানত আমি উভতি আহিলো বুকিং কৰি থোৱা বমডিলাৰ হোমষ্টেৰ অভিমুখে প্রায় ছয় মান বজাত আমি তাত পালোহি “Deki’s Homestay”, টাউনৰ মাজতে গুগল মেপৰ কৃপা ! অসুবিধা নহল বিচাৰি পাবলৈ ওপৰ মহলত থকা ৰূমটোলৈ ঘৰৰ মহিলাগৰাকীয়ে বাট দেখুৱাই দিলে ৰূমৰ ভিতৰত সোমাই আটাইৰে স্ফূর্তি ! ইমান ধুনীয়া ! তাকো ইমান কম টকাত ! সঁচাকৈয়ে আটোনটোকাৰিকৈ থোৱা আছিল ৰূমটো । দুটা ৰূম । পাকঘৰো আছে, কোনোবাই ইচ্ছা কৰিলে নিজে ৰান্ধি খাব পৰাকৈ । তাতে টেবুল-চোফাও আছে ।

আমি আটায়ে লাইন পাতি ফ্রেচ হলো পানী চুব নোৱাৰাকৈ ঠাণ্ডা গীজাৰৰ সুবিধা নাথাকিলে সেই পানী গাত ধলা মানে কি হব ঠিকনা নাই ! আটায়ে আজৰি হৈ বহিলো আৰামত পাহাৰৰ নিয়ম, সোনকালে ৰাতি হয় ! আমাৰ ইচ্ছা নাছিল যদিও ৰাতিৰ আহাৰ ৮:৩০ বজাতে খোৱা হল যিহেতু সেয়া মালিকৰ ৰুটিন তেওঁলোকৰ পাকঘৰলৈ মাতিলে খাই-বৈ যাতে আমি তেওঁলোকক আজৰি কৰি দিওঁ ভাত-দাইল, আলু পিটিকা, পাপৰ ভজাৰে নিৰামিখ ভাতকেইটা ভোকত বেচ্ তৃপ্তিৰে আটায়ে খালোঁ

খাই আহি ৰূমত আড্ডা জমোৱা হল অলপ তাৰ পিছত তিনি-চাৰিখনকৈ কম্বল লৈ আটায়ে টোপনিৰ কোলাত বাগৰ মাৰিলে ঠাণ্ডা বহুত

পুৱা সকলোৱে সোনকালে সাৰ পালে অৱশ্যে কম্বলৰ উম এৰি আহিবলৈ কাৰোৰে মন নাই ! বাহিৰলৈ আহি দূৰৈৰ পাহাৰটোলে চালোসূৰুযে আহি ভুমুকি মাৰিছেহি পাহাৰৰ ওখ টিঙৰ ওপৰেৰে ! এনে পুৱাবোৰ দেখিলে পুৱা সোনকালে উঠিব নোৱাৰা স্বভাৱটোলৈ নিজৰ কেতিয়াবা খঙো উঠে । পিছে নিশা দুপৰলৈ ফেঁচাটো হৈ বহি থাকিলে পুৱাৰ শালিকী নেদেখাটো স্বাভাৱিক কথা ! তেনেকৈয়ে ফুচুলাই থওঁ আৰু নিজক । জুবিনদাৰ গানৰ দৰে- নিশাৰ আন্ধাৰৰ সৈতে মোৰ বহু যুগৰে নাচোন যে, এৰিব নোৱাৰো ! হাঃ হাঃ…

“I love the silent hour of night,

For blissful dreams may then arise,

Revealing to my charmed sight

What may not bless my waking eyes.”_ Anne Bronte

 

২৪ দিছেম্বৰ ২০২৩, দেওবাৰ

যি নহওক, থকা-খোৱাৰ মাননি (এক ৰাতি থকাৰ মাননি ৩৫০০ টকা । খোৱাৰ বেলেগ ।) হোমষ্টেৰ গৰাকীক দি, আটায়ে ফটো উঠি, পুৱা :৩০ বজাত সাজু হলো দিনটোলৈ বুলি অলপ দূৰ আহি বমডিলাৰ সৰু ঘুমটি এখনত সোমাই আটায়ে ৰুটি খালোঁ ঠাণ্ডা বহুত আমাৰ জুহালৰ জুইকুৰাৰ দৰে নহলেও তেনেকুৱা ধৰণৰ ব্যৱস্থা এক কৰা আছে ঘুমটি খনৰ ভিতৰতে । ধোঁৱাবোৰ বাহিৰলৈ ওলাই যাবলৈ পাইপ এডাল চালৰ ফুটাৰে বাহিৰলৈ উলিয়াই থৈছে । তাতে দুহাত হেকি আমি ফিকা চাহ খাই খাই কথা পাতিলো অলপ সময় খাই আহি অলপ একা-বেঁকা ৰাস্তাত খোজ কাঢ়ি দূৰৈৰ শুভ্র হৈ থকা পাহাৰৰ চূড়ালৈ চাই চাই সকলোৱে নিজৰ নিজৰ মাজতে অলপ সময় মচগুল হৈ থাকিল প্রায় ৮:৫০ মান বজাত আমি পুনৰ যাত্রা আৰম্ভ কৰিলো গন্তব্যস্থান মাণ্ডালা ।



চিধাকৈ মাণ্ডালাত নোসোমাই আমি পাইলট দাদাৰ কৃপাত ৰাস্তাটোৰে আগলৈ গৈ থাকিলো । বাটত পাই যোৱা পাতলীয়া বৰফবোৰ অলপ বাঢ়ি যোৱা দেখা পালো । সকলোতকৈ বেছি স্ফূর্তি পালে পৰীয়ে । জমনি কৰাত ভাল তাই । স্ফূর্তিলা । তেনেকুৱা দুগৰাকীমান যেতিয়া যাত্রাৰ লগৰীয়া হয়, তেতিয়া ৰঙবোৰ বেছি হয় । নহ’লে মইতো ব’ৰিং মানুহ ! তাতে বৰফ পৰি থকা ৰাস্তাত খোজ কাঢ়িলো আমি । ফটো উঠা হ’ল । তাৰপৰা উভতি আহিলো মাণ্ডালালৈ বুলি । 



পুৱা ১০:৩০ বজাত মণ্ডালা পালো এই মণ্ডালাৰ বিশেষত্ব হ’ল ইয়াত মুঠতে ১০৮ টা বৌদ্ধ স্তুপা সমকেন্দ্রিক বৃত্তত স্থাপন কৰা আছে । প্রতিটো স্তুপাৰ নিমার্ণত একো একোটা পৰিয়ালে অৰিহণা যোগাইছে আৰু নামবোৰ স্তুপাবোৰত লিখা আছে । ই শক্তিশালী সাম্প্রদায়িক বন্ধনৰ এক প্রতীক স্বৰূপ । স্তুপাবোৰ পৰিয়ালৰ কোনো মৃতকৰ স্মৃতিত তেনেকৈ নির্মাণ কৰা হয় বুলি কোৱা যায় । প্রতিটো স্তুপাতে “Om Mani Padme Hum” বোলা বৌদ্ধ ধর্মৰ মন্ত্রফাঁকি লিখা আছে । ঘূৰণীয়াকৈ ঘড়ীৰ কাঁটাৰ দিশত আমি আটায়ে খোজকাঢ়িলো মণ্ডালাত । বতাহত ৰঙা-বগা-নীলা-হালধীয়া পতাকাৰ দৰে কাপোৰবোৰ উৰি আছে চৌপাশে । শান্তিময় পৰিৱেশ ! অনেক মানুহ আহিছে । কোনোৱে ফটো উঠিছে, ৰীল বনাইছে… আৰু কোনোৱে নীৰৱে খোজকাঢ়িছে । ওখকৈ বুদ্ধৰ মূর্তি এটা মণ্ডালাৰ একেবাৰে মাজতে নির্মীয়মান অৱস্থাত থিয় হৈ আছে । সম্পূর্ণ হ’বলৈ হয়তো সময় লাগিব । 




তাতে প্রায় এক ঘণ্টামান থাকি চাংটি ভ্যেলীলৈ বুলি ওলালো ৰাস্তাটোৰ প্রথমৰখিনি খুউব ধুনীয়া, যি ধৰণৰধুনীয়াখিনি তেতিয়ালৈ আমি দেখা নাছিলো আচলতে পাহাৰৰ সৌন্দর্য্য ঠায়ে ঠায়ে সুকীয়াকৈ ধুনীয়া ! সেয়া কেৱল দুচকুৰে যি নিজে দেখে, তেওঁ হে অনুভৱ কৰিব পাৰে শেষলৈ মাজে মাজে শিলৰ ৰাস্তা শেষলৈ মানুহৰ ঘৰৰ মাজেৰে ৰাস্তাটো

পিছবেলা ১:১৫ বজাত চাংটি ভ্যেলীত গৈ পালো মূল ৰাস্তাৰপৰা ওলোমা দলং খনেৰে পাৰ হৈ পাহাৰ দুখনৰ মাজত, নদীখনৰ কাষত সৰু সৰু কটেজ কিছুমান আছে ব্যস্ত পৃথিৱীৰপৰা আতৰি গৈ নদীৰ কাষত, পাহাৰৰ কোলাত দুই-চাৰিদিন কটাই আহিব পাৰি ধুনীয়াকৈ গ্রুপত ভালেমান লৰা-ছোৱালী আহিছে, আছে কোনোবা গৰাকী নতুন কইনা ! প্রিয়জনৰ সৈতে আহিছে, দেখাত লাগে হয়তো অসমৰ বাহিৰৰ ! পাহাৰে জানো কিয় মানুহ মাতে !





আমি অলপ সময় তাতে বহিলো খোজ কাঢ়িলো ফি খালো নদীৰ পাৰে পাৰে অলপ ফুৰিলো এঢলীয়া পাহাৰৰ বুকুত ভেড়াবোৰ চৰি থকা দেখি কাশ্মীৰৰ দৰেফিলিংএটাও হ ! আকাশ নীলা, বগা বগা ডাৱৰবোৰ চপৰা চপৰাকৈ যেন পাহাৰৰ ওপৰত লাগি আছে ফুলৰ থোপা হৈ ! তলত শান্ত নদী সূৰুযৰ ৰশ্মিত মুকুতা হেন হৈ জিলিকি আছে পানীবোৰ ! এৰা, লাগে মানুহক এনে খন্তেক সময় ! পাহৰিবলৈ বহু কিবাকিবি, খন্তেকলৈ হলেও ! বিচাৰিবলৈ নিজক মন গলেও হেৰুৱাই নেপেলাবলৈ ! অলপ সময় থাকি ঘূৰি অহাতকৈ তাত দুটামান দিন প্রকৃতিৰ কোলাত কটাই আহিলেহে বেছি ভাল লাগিব তাতে যদি হয় কোনোবা জোনাকী ৰাতি ! আসঃ ! ভাবিয়েই কিবা এটা ভাৱনাত অলপ সময় ওপঙি থাকিলো ! এতিয়া তো ৰৈ যাব নোৱাৰি, মন গলেও, মনে কলেও ! আকৌ কেতিয়াবা আহিম বুলি মনতে ভাবি আমি উভতি আহিলো

তাৰপৰা উভতি দিৰাং মঠটোলৈ বুলি ওলালো প্রায় আঢ়ৈ মান বজাত তাত পালো যথেষ্ট মানুহ তাতো ইয়াক দালাই লামাই নামাকৰণ কৰিছিল “Thupsung Dhargye Ling” যাৰ অর্থ হ “Place of Flourishing of the Buddha’s Speech”. মঠটো এক প্রকাৰৰ শৈক্ষিক অনুষ্ঠান, সাধুসকল আৰু অন্যান্য লোকৰ বাবে আমি ভিতৰলৈ সোমাই বুদ্ধৰ মূর্তিৰ আগত মূৰ দোৱালো যি প্রশান্তি অনুভৱ হল সেয়া বর্ণাব নোৱাৰি ! কোনো হুলস্থূল নাই, যেন সকলো শূন্য…! তাতে বহিবলৈ শাৰীপাতি থোৱা কঠৰ দৰে কাপোৰৰ ওপৰত বহি থাকিলো নীৰৱে, লেপেটাকাঢ়ি । আন কোনো কোনো লোক আহিও বহিল । “Every word is like an unnecessary stain on silence and nothingness.”_Samuel Beckett. কথা কলেই যেন হেৰুৱাম নিজক ! সেই শান্ত নীৰৱ সময়ৰ সুৰংগেৰে যেন গৈ থাকিম… 




মঠটোলে সোমাই গৈয়ে পোৱা তলত থকা ঘূৰণীয়া হুইলবোৰত হেনো বৌদ্ধ ধর্মৰ মন্ত্র কিছুমান, কিতাপৰ কথা লিখা আছে সাধাৰণ মানুহ এজনে যিহেতু ইমানবোৰ মন্ত্র আওৰোৱাটো সম্ভৱ নহয়, সেই হুইলবোৰ হাতেৰে ঘূৰালে বহু মন্ত্র একেলগে আওৰোৱাৰ দৰে হয় হেনো  দ্বিতীয় মহলাত গৈ চাৰিওফালে চাই পঠিয়ালে লাগে প্রকৃতি সঁচাকৈ এনেকুৱা নে ! ত আছো আমি ! আমাৰ পৃথিৱীখন এনেকুৱাই নে ! চাৰিওফালে সেয়া হিমালয়… সগৌৱৰে মূৰ তুলি থিয় হৈ আছে…!

তিনি মান বজাত ডিৰাং টাউনলৈ উভতি আহিলো যত আমাৰ থাকিবলগীয়া ঠাই ঠিক কৰা আছে টাউনতে ইফালে-সিফালে অলপ ফুৰিলো, খালোঁ হোমষ্টেত টালি-টোপোলাবোৰ থৈ আমি ওচৰতে থকা গৰম পানীৰ উঁহ চাওঁ বুলি ওলাই গলো বিশেষ একো নাই ! বিশেষকৈ আমাৰ দৰে গাঁৱলীয়া মানুহৰ দৰে । সৰু পুখুৰীৰ দৰে নাদ এটা, পকী ! তাতে পাইপেৰে পানী ভৰোৱা আছে চাগৈ (ভালকৈ মন কৰা নহ’ল) য’ত কোনো কোনোৱে আধা-বস্ত্র হৈ ৰঙীন পানীয়ৰ সোৱাদ লৈছে । কাৰবাৰটো পুখুৰীও নহয়, চুইমিং পুলৰ দৰেও নহয় ! চাবলৈ কৰিবলৈ একো নাছিল… উভতি আহিলো আমি । পাঁচ মান বজাত হোমষ্টে পালোহি পুনৰাই আটায়ে ওলাই গ’লো ওচৰতে থকা বজাৰলৈ, কিবা অৰুণাচল বিশেষ পোৱা যায় নেকি বিচাৰি (কি আনিলি বুলি কোৱা মানুহবোৰলৈ বুলি)। তেনেকুৱা একো পোৱা নগ’ল । তথাপিও দুই এটা সৰু সুৰা বস্তু লৈ আমি উভতি আহিলো । 

Zen Homestay, breakfast-ৰ সৈতে পাঁচজনীৰ এক ৰাতিৰ থকাৰ মাননি ৩০০০ টকা । ব’মডিলাৰ হোমষ্টেটোত সোমায়েই সবৰে যি স্ফূর্তি লাগিছিল দিৰাঙত সেয়া অলপ কমি গ’ল । ব’মডিলাৰ দৰে ধুনীয়া নহয়, এটাই ৰূম ! আমি আটায়ে একেলগে থাকিম বোলাৰ বাবে আচলতে এটাই ৰূম দিলে । বাকী ৰূমবোৰ ব’মডিলাৰ দৰেই আছিল । যি নহওক, সকলোৱে ফ্রেচ হৈ আড্ডা জমোৱা হ’ল অলপ । পৰীয়ে সবৰে ভাল লগা গান প্লে কৰি শুনাই সকলোৰে ‘চিফাৰিছ’ পূৰ কৰিলে । পাহাৰৰ নিয়ম মানি সোনকালে ৰাতিৰ আহাৰ খোৱা হ’ল । খাই-বৈ সকলো শুই পৰিল । ঠাণ্ডাৰ প্রকোপত ৩-৪ খনকৈ ব্লেংকেট সকলোৱে ল’লে । তথাপিও অনুভৱ হ’ল ইয়াত ব’মডিলাতকৈ ঠাণ্ডা অলপ কম । 

 

২৫ দিছেম্বৰ ২০২৩, সোমবাৰ

সকলোৱে শুই উঠি সাজু হ’ল উভতিবলৈ । টাৱাং যোৱাৰ মন থাকিলেও সময়ৰ নাটনি । সকলো নিয়মত বন্ধা । গতিকে মন নাথাকিলেও উভতিব লাগিব । ৰুটি-ব্রেড-চাহ, যিয়ে যি খাই খালে । আঠ মান বজাত উভতনি যাত্রা আৰম্ভ কৰিলো । আচলতে আমি দিৰাঙত নাথাকি টাৱাঙলৈ যাবগৈ পাৰিলো হয় । দিৰাঙত বিশেষ তেনেকৈ চাবলগীয়া নাই । আমাৰো যিহেতু প্লেন প্রগেম একো নাছিল, তেনেকৈয়ে যাত্রা সামৰিব লগা হ’ল । থকাৰ কথা ওলাইছিল ‘শ্ব্যেৰগাঁও’ত । সেইটো নাকচ কৰা হৈছিল । পিছে উভতি আহি থাকোতে সময় হ’ব যেন অনুভৱ হোৱাত গাড়ীৰ পাইলটক কিবাকিবি কৈ তাত এপাক সোমাই যাবলৈ সৈমান কৰোৱা হ’ল । গতিকে ব’মডিলাৰপৰা ইউ টার্ণ লৈ আমি শ্ব্যেৰগাঁৱলৈ বুলি গাড়ী ঘূৰালো ।

প্রায় দহ মান বাজিছিল তেতিয়া । যেতিয়া ৰাস্তাটোৰে আগুৱাই গ’লো, অলপ দুখ লাগিল যে আমি ইয়াত কিয় আগতে সোমাই নগ’লো, কিয় নাথাকিলো বুলি ! আগুৱাই গৈ থাকোতে অনুভৱ হ’ল দুটা দিনত যিমানখিনি ৰাস্তা দেখিলো এইটো ৰাস্তা যেন অলপ বেছি ধুনীয়া । পাহাৰবোৰো যেন অলপ বেছিকৈয়ে ধুনীয়া ! গৈ গৈ শেষত শ্ব্যেৰগাঁওত উপস্থিত হ’লোঁ । ধুনীয়া ধুনীয়া ঘৰবোৰ, পাহাৰৰ ওপৰত । প্রায় সকলোবোৰেই হোমষ্টেৰ সুবিধা থকা । গোটেই পৰিৱেশটো চকুফুৰাই চালে অনুভৱ হয় বিদেশৰ কোনোবা ঠাইত আছো নেকি ! অলপদিনৰ আগত আপেলবোৰ লমালমে লাগিছিল ইয়াত । কিৱিবোৰো ডাল ভৰি লাগিছিল । সেইবোৰ চাবলৈ ইয়ালৈ যথেষ্ট পর্য্যটকৰ আগমন হয় । আগষ্ট-ছেপ্টেম্বৰৰ সময়খিনি চাগৈ আৰু বেছি ধুনীয়া হয় । মনতে ভাবি থ’লো- আহিব লাগিব আকৌ ! গাড়ীৰপৰা নামি ৰাস্তাতে খোজকাঢ়িলো আটায়ে । অলপ আগলৈ গৈ সৰু ষ্টেচনেৰী দোকান এখন । তাতে আমি ম্যানমাৰৰপৰা অহা খোৱা বস্তু কিবাকিবি ল’লোঁ । সেই ৰাস্তাৰে আগলৈ গৈ থাকিলে গুৱাহাটী পায় । গাঁওখনে ছিলভাৰ কেটেগৰীত ২০২৩ চনত “Best tourism Village of India” এৱার্ড পাইছে । 







তাতে আমি অলপ সময় ঘূৰি-পকি থাকিলো । আপেলৰ গছবোৰত আপেল নাই এতিয়া । শুকান শুকান যেন লগা গছবোৰ শাৰী পাতি আছিল ৰাস্তাৰ কাষত । ৰাস্তাৰ কাষতে সৰু বাছ ষ্টপেজ এটা । বাছ আহি তাত ৰয় নে নৰয় নাজানো । কিন্তু আমি, বিশেষকৈ নীলু আৰু মই বেচ স্ফূর্তি পালো যেতিয়া তাত সৰু সৰু বাকচবোৰত কিতাপ কিছুমান দেখিলো ! কাৰবাৰটো দেখি খুউব ভাল লাগিল । সকলোবোৰ ঠাইতে যদি তেনেকুৱা কিবা এটা হ’লহেঁতেন ! আকৌ ভাবি বেজাৰো লাগিল, এইবোৰ কথা আমাৰ ঠাইবোৰত আশা কৰাটোৱেই অমূলক ! তাতে ঘূৰি-পকি আমি ফটো উঠিলো । ৰাস্তাৰপৰা দলং এখন পাৰ হৈ অলপ আগলৈ গ’লে ….ৱাটাৰফ’ল এটা আছে, য’ত নাম থকা ৰিজ’র্ট……. আছে । আমাৰ যিহেতু সময় নাই হাতত, গতিকে তালৈ যোৱাটো সম্ভৱ নহ’ল । সিফালে গাড়ীৰ পাইলটে হর্ণ বজালে, দেৰি হ’বগৈ । পৰীহঁতৰ বাছৰ টিকটো কৰা আছে, সন্ধিয়া ৬:৩০ বজাত । আটায়ে আহি গাড়ীত বহিলো । মাজতে একা-বেঁকা ৰাস্তাটোত অলপ ৰৈ ফটো উঠিলো ।

আকৌ আহিম বুলি নিজকে ক’লো ! নাজানো । 

“And may be someday we will meet

And may be talk, and not just speak

Don’t buy the promises, cause

There are no promises I keep

And my reflection troubles me

So here I go...” _ Same mistake

 

দুপৰীয়াৰ আহাৰ ১:৩০ বজাত পুনৰ সেই চেচাৰ সৰু হোটেলখনতে খোৱা হ’ল । দুই বজাত পুনৰ উভতনি । বাটত আকৌ ভালুকপুঙৰ ৰাস্তাত অলপ ৰ’ব লগা হ’ল ৰাস্তা বন্ধ হোৱাৰ বাবে । তাতে ৰাস্তাৰ কাষত সজাই থোৱা বাঁহগাজ, ভোট জলকীয়া আদি আচাৰৰ চকুত লগা ৰঙা ৰঙা সাফৰৰ বৈয়ামবোৰে ৰ’বলৈ বাধ্য কৰালে । ইহঁত দুজনীমানে ল’লে তাৰে দুটামানকৈ বৈয়াম । তাৰপিছত আৰু ৰ’বলৈ নাই । একেবাৰে আহি ছ’টিয়াৰ কন্যকাত বহি চাহ খালো । আবেলি প্রায় ৫:৩০ মান বজাত ৰূম পালোহি । পৰী আৰু হীৰূ ৰূমত সোমাই খন্তেক বহিল । ৬ মান বজাত তাহাঁতক টুকটুকীত উঠাই দি বিদায় দিলো । 

নীলুৰ বাছ আছে ৰাতি । সীমাৰ ৰাতিপুৱা । আমি আহি আটায়ে গা-পা ধুই জিৰণি ল’লো । ৰাতি ভাতকেইটা খাই সীমা শুলে । ১২:৩০ নীলুৰ বাছ আছে, উঠিবই লাগিব যিহেতু, এনেয়ে বাগৰি থাকিলো বিচনাত । ওলাই গ’লো ৰাতি তাইক বাছত তুলি আহিবলৈ । সীমাৰ টোপনি ভাঙিবলৈ বেয়া লাগিল । ১২:৪৫ ত নীলু বাছত উঠিল । তাইক থৈ আহি শুবলৈ গ’লো । ভাগৰে যেন তেতিয়াহে হেঁচা মাৰি ধৰিলে । পুৱা সাৰ পালো… সীমা সাজু হৈছে যাবলৈ । ফিকা চাহ অকনকে কৰি দিলো । পোহৰ হৈছিল ইতিমধ্যে । তাইক গ্যেটলৈকে আগবঢ়াই আহিলো । বাকী তাই যাব পাৰিম বুলিলে । তায়ো উভতিল পুৱা ৬:৩০ বজাৰ বাছেৰে । উভতি আহি আকৌ বাগৰ মাৰিলো । 

অফিচ বোলা বস্তুটো আছে । মন নাথাকিলেও যাব লাগিব । সাজু হ’লো । পৰী আৰু হীৰু পালেগৈ । নীলুও পালেগৈ । আটায়ে ডিউটি কৰিব লাগিব । দেখা যাব আকৌ কেতিয়াবা সময় মিলিলে…

“A variety of nothing is superior to a monotony of something.”_Jean Paul

 

(আমাৰ খৰচ বুলিলে, থকাৰ বাবদ ৬৫০০ টকা । তেলৰ সৈতে তিনি দিনৰ গাড়ীৰ ভাড়া ২১,০০০ টকা (বিশ্বনাথৰপৰা)। বাকী… খোৱা, ইটো সিটো । প্রায় ছয় হাজাৰ মানকৈ গাইপতি খৰচ হ’ল ।

ব’মডিলাৰ অন্য ক’ৰবাত থকাতকৈ শ্ব্যেৰগাঁৱত এদিন থকা ভাল । যদি দিৰাঙৰ ছাংটি ভ্যেলীত থকাৰ প্রগেম নাই তেন্তে তাৰপৰা উভতি অহাতকৈ বা অন্য ক’ৰবাত থকাতকৈ টাৱাং ফুৰি আহিবগৈ লাগে । চিধাই টাৱাঙলৈ গুচি নগৈ ৰূপাৰ মনেষ্টৰীত এপাক সোমাই যাব লাগে । নোসোমালে পিছত আফচোচ থাকি যাব ।) 





Post a Comment

0 Comments